Een prachtig orkest (76 personen incl. 6 contrabassen) in de Sint Theresiakerk. In deze kerk met haar mooie akoestiek komt de muziek van Mozart en Haydn in volle bezetting, met dirigent Hidemi Suzuki, die het orkest naar zijn hand zet, volledig tot zijn recht. Overigens een genot om dirigent Suzuki te zien dirigeren. Tussendoor in een kleinere bezetting een modern stuk van Schnitke, die Mozart en Haydn mixt als een dj. Dat stuk eindigt met een solo voor de dirigent, die een paar maten door moet dirigeren als het ensemble wegloopt. En je hoort de stilte.

Het was een side-by-side-concert van het Orkest van de 18e eeuw en de Afdeling Oude Muziek van het conservatorium Den Haag. 

20200307_172836.jpg20200307_171927.jpg

 

 

 

 

 

20200307_170714.jpg20200307_172919.jpg

 

 

 

 

 

20200307_165027.jpg20200307_173108.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

(Het Orkest van de 18e eeuw is opgericht door blokfluitist Frans Brüggen, (Amsterdam, 30 oktober 1934 – 13 augustus 2014) Frans Brüggen was een Nederlands blokfluitist en dirigent. Hij was een gangmaker van de authentieke uitvoeringspraktijk en genoot internationale faam als een van de grote promotoren van het blokfluitspel. Later legde hij zich meer toe op het dirigeren.) (bron wikipedia)

Hidemi Suzuki behaalde zijn muziekdiploma aan de Toho Gakuen School of Music in Tokio, met een focus op cello en dirigeren. Na een succesvolle carrière als moderne cellist, ging hij in 1984 naar Nederland om barokcello te studeren bij de Nederlandse pionier op het gebied van instrumenten, Anner Bylsma . Suzuki won de eerste prijs op het eerste internationale barokcelloconcours in Parijs in 1986. Hij was lid van het orkest van de achttiende eeuw onder Frans Brüggen van 1985-1993, vervolgens hoofdcellist van La Petite Bande met Sigiswald Kuijken tussen 1992 en 2001. Hij was professor barokcello aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel van 1994 tot 2000. Zijn studenten waren onder meer Antje Geusen, Christoph Theinert Tormod Dalen en Mime Yamahiro.

In 2001 keerde Suzuki terug naar Japan, waar hij werkzaam is aan de faculteit van de Nationale Universiteit voor Schone Kunsten en Muziek van Tokyo . In 2001 richtte hij Orchestra Libera Classica, een periode-instrumentengroep gericht op Haydn en het klassieke tijdperk op. Hij is lid van het Bach Collegium Japan , het Boccherini Quartet Tokyo en het kwartet, Mito dell'Arco. Hij werkte samen met de Mexicaanse boogmaker Luis Emilio Rodriguez aan de reconstructie van historisch nauwkeurige boogconstructiemethoden.

Suzuki was de eerste Japanse cellist die de zes cellosuites van Johann Sebastian Bach in 1995 op een instrument uit de oudheid opnam ; het ontving dat jaar een Artistieke Creatieprijs door het Japanse Agentschap voor Culturele Zaken. Hij won een Diapason d'Or in Frankrijk voor zijn opname van vroege werken van Ludwig van Beethoven ; zijn opname van de celloconcerten van Haydns concerti met La Petite Bande won de Record Academy Award in Japan. Hij heeft ook de cellosonates van Francesco Geminiani opgenomen , de celloconcerten van Carl Philipp Emanuel Bach met het Bach Collegium Japan , en kamermuziek van George Frideric Handel. (bron wikipedia)